torsdag den 24. september 2015

Pandekager

Lækre pandekager
uden gluten, mælk, æg og nødder


Jeg så denne opskrift på Facebook sidste år, omkring nytårstid, og tænkte straks at den måtte jeg prøve. Jeg var dog i sommerhus, og havde derfor ikke ret mange ingredienser med mig. Jeg tog derfor ud i en Superbrugsen, og så måtte jeg købe hvad de lige havde lignende ingredienser. Derefter tog jeg til bage til sommerhuset for at prøve opskriften af. Resultatet blev, efter min mening, bedre end den oprindelige opskrift, og nemmere at tilgå. Den oprindelige opskrift var også sukkerfri, men det har min søn ikke noget problem med. Hvis du vil se den oprindelige opskrift kan du se den her.

Ingredienser (6-8 store, 12-15 små)
  • 3 dl Ris og Soyadrik fra Aldi (eller soyadrik)
  • 1 dl vand
  • 175 g lys melblanding (f.eks. Schär mix C eller Semper fin mix)
  • ½ tsk natron (uden gluten)
  • 1 spsk sukker
  • 2 tsk vanillesukker
  • ½ tsk salt
  • 25 g flydende margarine uden mælk/valle (Kokosolie kan også bruges)

Fremgangsmåde
  1. Pisk det hele sammen. Du kan også bruge en stavblender
  2. Varm en pande op med lidt flydende margarine.
  3. Første pandekage bliver sjældent god. Lav derfor bare en lille pandekage i 5-8 cm diameter, for at kontrollere om varmen på panden er korrekt.
  4. Kom flydende margarine på panden inden hver pandekage, da de har en tendens til at klistre fast.
  5. Læg pandekagerne på en tallerken under låg, eller læg dem i en 50-70°C varm ovn, så de er varme til servering. De kan også spises kolde, men de er mest smidige og smager bedst lune.


Disse ingredienser (og salt) er det eneste der skal bruges.
Jeg laver altid min første pandekage lille, så kan man også smage
om der mangler salt, sukker eller lignende.

Pandekager som smager lige så godt
som almindelige pandekager.

1 stk lykkelig dreng. Han fik æblemos og
kanelsukker i. Det smagte rigtigt godt.

Paparazzifotografen er blevet afsløret :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar