lørdag den 12. september 2015

Drømmekage muffins

Drømmekage muffins
Glutenfri, mælkefri, æggefri og nøddefri.


Jeg har længe prøvet at finde en glutenfri opskrift på drømmekage uden æg, men uden held. Jeg har endda også forsøgt at finde en opskrift på pound cake på Pinterest og via Google, men det har ikke lykkedes mig. Jeg spurgte inde på en amerikansk vegansk Facebookgruppe for jeg tænkte at nogen måtte da have en opskrift på glutenfri vegansk pound cake. Grunden til at jeg spørger sådanne steder er at veganere ikke spiser mælk og æg. Noget jeg havde glemt var at amerikanere normalt ikke bager fra bunden, men normalt bruger kageblandinger til at bage med. Jeg fik kun et svar og det var en som skrev at jeg bare kunne bruge en eller anden amerikansk glutenfri kageblanding, sammen med hørfrø snot (som erstatning for æg). Da jeg så skrev at jeg ikke kunne skaffe disse kageblandinger, så blev personen nærmest sur på mig fordi jeg ikke "gad" at prøve at skaffe den. Jeg spurgte derfor på en dansk vegansk glutenfri side og fik en opskrift som jeg så har rettet til så den var uden de ting Noa heller ikke kan tåle.
Man kan også bage det som en drømmekage i en 20x30 cm stor bradepande. Her skal det have 25 min ved 200°C og når fyldet er kommet på skal den have yderligere 10 min ved 215°C.

Opskrift (ca 15-18 stk):
  • 1 moden banan
  • Æggeerstatning såsom No Egg svarende til 2 æg
  • 300g sukker
  • 2 spsk Fiberhusk
  • 1 tsk vaniljesukker (eller ½ vaniljestang)
  • 50 g flydende margarine uden mælk
  • 2 dl vegetabilsk mælk (soya eller ris)
  • 75 g glutenfri havremel (Eller boghvedemel)
  • 50 g majsmel
  • 75 g fin rismel
  • 3 tsk bagepulver
Fyld:
  • 125 g vegetabilsk magarine
  • 100 g kokosmel (uden spor af nødder)
  • 250g brun farin
  • 0,25 - 0,50 dl vegetabilsk mælk

Fremgangsmåde:
  1. Blend/mos bananen helt ensartet og tilsæt den piskede No Egg sammen med sukkeret og vaniljesukkeret.
  2. Pisk det sukkerblandingen godt sammen. og vend margarinen ned i.
  3. Rør/pisk Fiberhusken sammen med mælken indtil det er rørt helt ud.
  4. Bland majs og rismel og sigt bagepulveret i det. Bland derefter havremelet i. Vend det i sukkerblandingen sammen med mælken indtil det er ensartet.
  5. Fyld dejen i muffinsformene. Fyld kun halvt op, da det hæver ret meget i ovnen.
  6. Bag i ovnen ved 200° i 10 -15 minutter indtil de begynder at blive mørke.
  7. Imens smeltes fyldet ved middel varme i en gryde.
  8. Tag muffins ud af ovnen og kom fyldet på muffinsene. De vil falde lidt sammen når du tager dem ud så pas på at der ikke kommer for meget fyld i midten.
  9. Sæt dem tilbage i ovnen og bag dem ca 5-10 minutter mere, afhængig af hvor meget du gav dem først.

Lad dem køle lidt af inden servering. De er fryseegnede. Jeg fryser dem ned enkeltvis så de lige er til at tage op hvis Noa skal have en kage.




man kan også undlade toppingen,  og så bare give  dem
ca 20 minutter. Husk at checke med et grillspyd om de er færdige

Ingen kommentarer:

Send en kommentar