søndag den 24. juli 2016

Rugbrød uden surdej

Rugbrød uden surdej
Uden hvede, mælk og æg
 

Tidligere bagte jeg rugbrød med surdej til min søn. Det var godt nok en 24 timers surdej, men det krævede alligevel noget planlægning at skulle huske at lave surdej så man kunne få bagt rugbrød inden at Noa løb tør. En dag hvor jeg skulle bage dette rugbrød kom til jeg at glemme at putte surdejen i. Jeg lægger mærke til at dejen er mere tør end den plejer og tilføjer derfor lidt ekstra vand, men ellers opdager jeg først at surdejen ikke er kommet i, da jeg næste dag skal have noget fra det skab hvor surdejen stod i. Brødet hævede lidt mindre end normalt men ikke noget som man kunne se hvis ikke man lige vidste det og min søn var endnu vildere med det end den oprindelige opskrift som han også rigtigt godt kunne lide. Jeg har justeret opskriften og tilsat lidt ekstra gær, så brødet hæver lige så godt som uden gær..

Ingredienser (til 1 brød i en 3 liters form)
  • 8,5 dl lillefingerlunt vand
  • 25 g gær (½ pakke)
  • 20 g fintmalede loppefrøskaller (f.eks. Fiber HUSK)
  • 2 dl havregryn, uden spor af hvede eller lignende.
  • 50 g Chiafrø (hørfrø kan også bruges, men vil resultere i 1 cm lavere brød)
  • 50 g hirseflager (kan erstattes af ris/majsmel)
  • 100 g ris eller majsmel
  • 1 SPSK salt
  • 800 g rugmel (100 g kan erstattes af rugkerner eller lignende)

Fremgangsmåde:
  1. Rør gæren ud i vandet og pisk derefter loppefrøskallerne ud i vandet
  2. Tilsæt alt andet, undtagen rugmel og rør det sammen.
  3. Tilsæt rugmel og ælt dejen i 10-15 minutter, helst i en røremaskine.
  4. Lad dejen hæve under et fugtigt viskestykke i 6-8 timer
  5. Bag i forvarmet ovn (ikke varmluft) ved 175 °C i 1 time og 45 min. Har du en ældre ovn så bør temperaturen være 5°C højere.
  6. Tag brødet ud af formen så snart det er kommet ud af ovnen og læg et viskestykke over brødet hvis skorpen skal være blød. Skal den være sprød så lad brødet køle af uden at være overdækket.
  7. Læg brødet i en pose når det er kølet helt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar