tirsdag den 24. maj 2016

Billigere liv uden gluten

Billigere liv med intolerance/allergi


Da vi opdagede at Noa var allergisk overfor mange ting, måtte vi ud og købe en masse nye ingredienser til at lave hans mad med. Her fandt vi hurtigt ud af at det ikke ville blive billigt at lave mad til en allergiker. Vi begyndte at købe mel og vegetabilsk mælk på tilbud, men helt billigt blev det ikke.
Da jeg så i forrige måned faldt over en kaffekværn i Netto til 99 kr, købte jeg denne for at prøve mig lidt frem. Jeg har nemlig tit undret mig over at 500 g fuldkornsrismel koster 20-26 kr mens 1 kg brune ris koster 18 kr, når melet blot er brune ris der er blendet. Det er alligevel en kilopris der er op mod 34 kr højere eller 189 % dyrere blot fordi det er malet til mel.
En billig kaffekværn kan male omkring 100 g per gang, så det kræver lidt arbejde, men en portion på 100 g kan laves på omkring 10 sekunder (afhængig af kværn og hvor fint det skal være), så det tager ikke længe at lave 1 kg. Når man så har sparret i hvert fald 22 kr/kg, så gør det ikke så meget at bruge et par minutter på det en gang i mellem. Når man så har malet 4 kg ris, så er pengene på kaffekværnen allerede tjent hjem.
Konsistensen  ved brune ris bliver en lille smule mere grynet end Urtekrams, men skal man bruge det til boller, brød eller i fars så fungerer det helt fint. Man skal måske bruge en lille smule mere mel end normalt da den ikke suger helt så meget væske som købt mel, men det afhænger af hvordan konsistensen af dejen skal være. Ofte bruger jeg blot mit hjemmemalede mel i forholdet 1:1.
Andre slags rismel eller andre slags mel bliver lige så fint som det du køber i specialbutikkerne.
En anden fordel ved at male mel selv er at man nemmere kan få special mel som ellers kun kan fås på nettet eller i specialbutikker. Jeg skulle bruge noget som man i USA kalder sweet rice flour, som nærmest er umuligt at finde nogen steder. Jeg har fundet ud af at det er lavet af de ris som kaldes klister ris, der kan købes i asiatiske butikker til næsten ingen penge. Denne mel kan også bruges som fin rismel i mange opskrifter.
Jeg har kun stødt på en ting som jeg ikke kunne lave til mel i kaffekværnen og det var tørrede kikærter jeg vil lave til kikærtemel. Det kunne den ikke klare, men her tog jeg blot kikærterne i min blender eller minihakker så de er hakket fint og så male det fint til sidst i kaffekværnen.

Melet klumper lidt lige efter det er blevet malet
pga varmen af at blive malet. Det klumper dog ikke mere når
det er kølet af igen

Man kan evt bruge posen som risene var i
til at have melet i. De fleste poser er
med genluk og derfor gode til at have mel i.
Quinoa kan nogengange finds billigt
i almindelige fødevarebutikker.
Jeg købte 350 g for 20 kr forleden og
malede det til mel,
Besparelse: 84 kr/kg


Ingen kommentarer:

Send en kommentar