mandag den 29. august 2016

Vanilje muffins

Luftige vaniljemuffins
uden gluten. mælk, æg og nødder
 
Jeg har for lidt tid siden fået mig et notesbog, hvor jeg prøver opskrifter i. Denne opskrift er oprindeligt drømmekagemuffins. men Noa kunne ikke lide toppingen så jeg har arbejdet på en god muffin, som skal smage som en "almindelig" muffin. Nu tror jeg at jeg har ramt den perfekte opskrift. Det er en let og luftig muffin med en blød smag, og passer perfekt til både en smørcreme og bare glasur.

Opskrift (15-18 stk)
  • 2 "æg" (No Egg, hørfrø snot eller lignende)
  • ½ dl æblemos
  • 225 g sukker
  • 1 vaniljestang
  • 2 dl soya eller soya/rismælk
  • 50 g flydende margarine
  • 1 spsk pektin
  • 100 g fuldkornsrismel eller vitamille brødmix
  • 50 g sød rismel eller fin rismel
  • 50 g Teff mel
  • 50 Maizena majsstivelse
  • 2 tsk bagepulver
Fremgangsmåde

  1. Pisk "æg" med æblemos, sukker og vaniljekorn til en luftig masse.
  2. Tilsæt soyamælk og margarine og pisk igen.
  3. Tilsæt pektin og pisk i et par minutter så det bliver rørt helt ud.
  4. I en anden skål blandes melet godt og bagepulveret sigtes ned i melet, hvorefter det røres godt igen.
  5. Tilsæt melet til væsken lidt af gangen og pisk imens.
  6. Når dejen er ensartet fyldes den i muffinsformene. Fyld ca 2/3 op.

Bages ved 200 °C i ca 20 minutter.

 


Spiselige muffinsforme, GF og veganske.

Ingrediensliste til spiselige muffinsforme

Spiselige muffinsforme
 
Bon appetit

1 kommentar:

  1. Hvordan smagte de spiselige forme og hvordan var konsistensen på dem? Og kan de anbefales?

    SvarSlet