torsdag den 8. august 2013

Glutenfri fiskefrikadeller uden æg

Glutenfri fiskefrikadeller
uden gluten, mælk og æg.

Min søn elsker frikadeller, hvor jeg blot tager Danpo kyllingefars og blander havregryn og vand i og bruger det så enten til frikadeller eller farsbrød. Denne kyllingefars er gluten, mælke og æggefri. Jeg tænkte at han derfor, måske også vil kunne lide fiskefrikadeller. Der er desværre ikke nogen færdig fiskefars, som han kan tåle, da de enten indeholder æg, hvede og/eller mælk.
Jeg faldt derfor over en opskrift på fiskefrikadeller som ikke indeholdt æg, og har modificeret den til at blive gluten, mælke og æggefri. Personligt synes jeg at de smager rigtigt godt.

Ingredienser (til ca 4 personer):
1 løg
600 g torskefiletter
200 g bacon i tern (Uden gluten/maltodextrin)
2 spsk maizena
4 spsk fuldkornsrismel
Salt og peber
1½ dl vegetarisk mælk (ris/havre/soyamælk, komælk kan også bruges, hvis man tåler dette)

Det bedste at bruge er en foodprocessor. Alternativt kan en minihakker eller blender bruges. Hvis man bruger en af sidstenævnte, skal løg, torsk og bacon hakkes hver for sig.

Hak løg, torsk og bacon groft.
Tilsæt maizena og mel, samt salt og peber og kør blandingen fin. (Husk at bacon er salt, så pas på med for meget salt)
Tilsæt mælken lidt ad gangen indtil konsistensen er cremet, dog uden at være for tynd

Sæt klatter af farsen på en varm pande med olie og steg det til de er gyldne. For at undgå at farsen sidder fast på skeen, kan den dyppes i koldt vand i mellem hver skefuld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar